Як знизити втрати? Частина 1
Крадіжка – одна з найстаріших проблем нашого з вами суспільства та невід'ємна частина менталітету, що змушує керівників компаній та торгових мереж вигадувати нові хитрощі для боротьби з ним. Нещодавно я переглядав дані статистики крадіжок у російських магазинах, наприклад, виявляється, річні втрати від крадіжок та крадіжок у великих торгових закладах досягають 60 тисяч доларів США, у дрібних десь наполовину менше. Експерти називають відсоткове співвідношення крадіжок до товарообігу: 0,5 – 2%, але це всесвітня статистика, яка для України та Росії наводить інші показники: до 15%.
Найбільш незахищеними у цьому плані є магазини самообслуговування, у тому числі супермаркети, вітчизняне керівництво яких не приділяє належної уваги цьому питанню, а закордонні власники, які звикли до порядності своїх закордонних співгромадян, виявляються неготовими до такої кількості злочинності. Внаслідок такого підходу витрати несуть і перші, і другі. Проблема розкрадання у супермаркетах умовно поділяється на два типи: розкрадання персоналом та крадіжка відвідувачів. Це означає, що всі супермаркети мають не просто забезпечити собі надійну охорону, а й демонструвати її присутність.
Боротьба з крадіжками у супермаркетах
Боротьба з крадіжкою сьогодні цілком реальна з допомогою широкого набору технічних засобів. Великої популярності користуються системи електронного стеження за товаром, інтелектуальне касове обладнання, відеоспостереження. Останнє, за спостереженнями фахівців, крім безпосередньої функції – передачі – впливають на відвідувачів і персонал психологічно, особливо якщо присутність камер та оголошення про ведення відеоспостереження по всьому залу постійно нагадують про це. Крім цього, на моніторі охоронного посту можна простежити в реальному часі всі операції, що проводяться інтелектуальним касовим терміналом. Розміщення дзеркал у потрібних місцях дозволяє співробітникам магазину тримати в полі спостереження більший простір, впливаючи разом із тим психологічно на відвідувачів.
Нещодавно за кордоном у торгових залах почали ставити скляні вежі з односторонньою видимістю, в яких перебуває пост спостереження. Наше ж планування магазинів не завжди дозволяє це зробити. Особливу увагу фахівці звертають на інтелектуальне касове обладнання та камеру на касі, де найчастіше відбуваються змови персоналу з покупцями. Ось основні рекомендації щодо їх недопущення.
- Ціни на товар мають бути заздалегідь встановлені в касовому апараті без можливості запровадження сум на чеку вручну;
- Операції щодо повернення товару та анулювання чека повинні здійснюватися матеріально відповідальним співробітником за допомогою ключа;
- Пам'ять каси має бути енергозалежною, що дозволить уникнути втрати інформації під час друкування чека.